- Wymieniam elementy świata przedstawionego w lekturze
- Rozpoznaję gatunek literacki i wymieniam jego elementy
- Oceniam wydarzenia
Porozmawiajmy o rządach Maciusia:
Podział klasy na 5 grup
* kapelusz niebieski – ustalcie fakty na temat Maciusia, jego pochodzenia, sprawowania rządów, przedstawcie najważniejsze fakty z jego życia
*kapelusz czarny – rządy króla Maciusia – co było złe? Jakie błędy popełnił Maciuś?
* kapelusz żółty – rządy króla Maciusia – co było dobre? Co dobrego zrobił Maciuś? Znajdźcie pozytywne strony jego rządów.
* czerwony – ustalcie, które wydarzenia sprawiły Wam: radość, smutek, zdziwienie, strach, znudzenie, zdenerwowanie
* zielony – wymyślcie alternatywne zakończenie – co Maciuś mógł zrobić inaczej, jak mogłyby się potoczyć losy Maciusia?
O PRAWACH DZIECKA
Nikt mnie nie ma prawa siłą zmuszać do niczego,
A szczególnie do zrobienia czegoś niedobrego.
Mogę uczyć się wszystkiego, co mnie zaciekawi.
Ja mam prawo sam wybierać, z kim się będę bawić.
Nikt nie może mnie poniżać, krzywdzić, bić, wyzywać
I każdego mogę zawsze na ratunek wzywać.
Jeśli mama, brat lub tata już nie mieszka z nami,
Nikt nie może mi zabronić spotkać ich czasami.
Nikt nie może moich listów czytać bez pytania.
Mam też prawo do tajemnic i własnego zdania.
Mogę żądać, żeby każdy uznał moje prawa,
A gdy różnię się od innych to jest moja sprawa.
Marcin Brykczyński