Urozmaicanie języka

Tak wygląda instrukcja egzaminatora
A tak wygląda tabela oceny

Zadanie 1: znajdź bohatera o Twoim numerze w dzienniku. Zapisz w zeszycie, z jakiej lektury pochodzi i napisz min. 6 określeń, jakich możesz użyć, pisząc o nim.
1.Petroniusz, 2. Mały Książę, 3. Scrooge, 4. Pan Tadeusz, 5. Świtezianka,
6. Emilia Plater, 7. Balladyna, 8. Guślarz, 9. Skawiński, 10. Kogut, 11. Ordon, 12. Zośka, 13. Winicjusz, 14. Lis, 15. Marley, 16. Jacek Soplica, 17. Strzelec, 18. Pilot, 19. Kirkor, 20. Zły Pan, 21. Alek, 22. Rudy.

FRAZEOLOGIA

  • Dziesiąta woda po kisielu – to inaczej bardzo daleki krewny. Wyobraźcie sobie naczynie, w którym znajdował się kisiel, a następnie przepłukanie go wodą 10 razy. Co zostanie z kisielu po dziewięciokrotnej zmianie wody? No właśnie. Trudno będzie w tej wodzie znaleźć choć odrobinę kwaskowego deseru. Co ciekawe, w „Panu Tadeuszu” mowa jest o tym, że Hrabia dla Horeszków był dziesiątą wodą po kisielu.
  • Cisza jak makiem zasiał – Azjaci dziwią się naszemu chlebowi z makiem. Przecież mak jest narkotykiem! A w najlepszym razie ma właściwości usypiające. W tym miejscu znowu odwołamy się do dzieła Mickiewicza – w „Dziadach” gdy przybywają duchy, w grupie wieśniaków jest cicho jak makiem zasiał.
  • Krokodyle łzy – czy widzieliście kiedyś płaczącego krokodyla? My też nie. A powiedzenie „płakać krokodylimi łzami” oznacza, że czyjś płacz jest nieszczery. Co ciekawe, krokodyle mają wokół oczu gruczoły wydzielające sól. Łzy to jednak nie są. W opisie jakiej lektury możemy użyć tego określenia?

Zadanie2: Wybierz związek frazeologiczny, którego nie rozumiesz, narysuj do niego ilustrację w zeszycie:
upiec dwie pieczenie przy jednym ogniu, poszło jak z płatka, spalić na panewce, ruski rok/miesiąc, nie zasypiać gruszek w popiele, sam jak palec, drzeć z kimś koty, patrzeć przez różowe okulary, wyszło szydło z worka, ręce opadają, na dwoje babka wróżyła, biały kruk, twardy orzech do zgryzienia, ni to ni sio, kula u nogi, kukułcze jajo, pies ogrodnika, czarny koń, pójść po rozum do głowy, wychodzić przed orkiestrę, wywiesić białą flagę, trzymać język za zębami, nie wszystko złoto, co się świeci, stanąć kością w gardle, siedzieć z założonymi rękami, z niejednego pieca chleb jeść, bać się jak ognia, bez ogródek, nie owijać w bawełnę, mieć duszę na ramieniu, być w siódmym niebie, (ostatni) gwóźdź do trumny, w gorącej wodzie kąpany, jak grzyby po deszczu, zdrów jak ryba, z dużej chmury mały deszcz, poszło jak po maśle.

Zadanie 3: Teraz wybierz frazeologizm, który już rozumiesz i napisz z nim zdania odnoszące się do dwóch lektur.

https://fiszkoteka.pl/zestaw/3380-zwiazki-frazeologiczne