Cele lekcji:
– pamiętasz najważniejsze (dla celów egzaminacyjnych) obrazy śmierci w literaturze;
– porównujesz sposoby obrazowania śmierci;
– potrafisz wyjaśnić przyczyny różnego przedstawiania śmierci;
– poznajesz i komentujesz współczesne wiersze o tej tematyce.
Treny Kochanowskiego – obowiązkowe:
Tren VII. (Nieszczęsne ochędóstwo, żałosne ubiory…)
Tren VIII. (Wielkieś mi uczyniła pustki w domu moim…)
… i dodatkowe:
Tren V. (Jako oliwka mała pod wysokim sadem…)
Tren I. (Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe…)
TREN – Gatunek liryki, wywodzący się ze starogreckiej (epoka: antyk) poezji funeralnej (żałobnej). Tren ma wyrazić żal i smutek po czyjejś śmierci, rozpamiętuje myśli i czyny zmarłego, sławi jego zasługi; treny pisano dla osób znanych, sławnych, zasłużonych dla społeczności.
„Śmierć Pułkownika” Adama Mickiewicza
notatka – treść
Obraz śmierci w kulturze
Wisława Szymborska „O śmierci bez przesady”
lektura tekst przykładowa interpretacja