Lektury i oceny 2024/25

Klasy drugie: 2F; 2B; 2D

OŚWIECENIE
Molier, „Skąpiec”
Ignacy Krasicki, wybrana satyra
Ignacy Krasicki, bajki (powtórzenie z SP)

jako wprowadzenie do romantyzmu – wspomnienie baroku:
* William Szekspir, „Hamlet”
+ Terry Pratchett „Trzy wiedźmy”?

ROMANTYZM
wybrane utwory poetyckie z romantycznej literatury europejskiej; 
+ Johann Wolfgang Goethe, „Cierpienia młodego Wertera”? „Faust”?
Adam Mickiewicz, „Dziady” cz. II, „Pan Tadeusz” (z SP)
Aleksander Fredro, „Zemsta” (z SP)
Juliusz Słowacki, „Balladyna” (z SP)
Adam Mickiewicz, wybrane ballady w tym „Romantyczność”,
„Dziady” cz. III, „Oda do młodości”; wybrane Sonety krymskie oraz inne wiersze;
* Juliusz Słowacki, „Kordian”
* Cyprian Kamil Norwid, „Fortepian Szopena
Cyprian Kamil Norwid, wybrane wiersze
Juliusz Słowacki, wybrane wiersze, w tym „Testament mój”
+ Grzegorz Uzdański, „Wypiór”?

POZYTYWIZM
Bolesław Prus, „Lalka”
Fiodor Dostojewski, „Zbrodnia i kara”
* realistyczna lub naturalistyczna powieść europejska
(Honoré de Balzac, „Ojciec Goriot”
lub Charles Dickens, „Klub Pickwicka”,
lub Mikołaj Gogol, „Martwe dusze”,
lub Gustaw Flaubert, „Pani Bovary”)

Klasa 3:

POZYTYWIZM
Honoré de Balzac, „Ojciec Goriot” (powieść)

MŁODA POLSKA
Stanisław Wyspiański, „Wesele” (dramat)
Władysław Stanisław Reymont, „Chłopi” (powieść, tom 1.)

DWUDZIESTOLECIE
Stefan Żeromski, „Przedwiośnie” (powieść)
Franz Kafka, „Proces” (fragmenty z podr.)
Stanisław Ignacy Witkiewicz, „Szewcy” (dramat)
Bruno Schulz, opowiadania z tomu „Sklepy cynamonowe”
Michaił Bułhakow, „Mistrz i Małgorzata”
Witold Gombrowicz, „Ferdydurke” (fragmenty z podr. + film)

WOJNA I OKUPACJA
Tadeusz Borowski, opowiadanie „Proszę państwa do gazu”
Gustaw Herling-Grudziński, „Inny świat” (fragmenty z podr.)
Hanna Krall, „Zdążyć przed Panem Bogiem” (reportaż)
* Marcin Szczygielski, “Poczet Królowych polskich”?
* Wiktor Frankl, „Człowiek w poszukiwaniu sensu”?

Ocenianie:
Ocenie będzie podlegać Twoje opanowanie materiału przewidzianego podstawą programową.
W półroczu każdy powinien otrzymać minimum 1 ocenę liczbową za wypracowanie i dłuższą wypowiedź (będę dawała możliwość dłuższej wypowiedzi i napisania wypracowania więcej niż raz – w planie 3x – i będę oceniać na zasadzie informacji zwrotnej, ale jedna informacja zwrotna zostanie uzupełniona oceną liczbową).

Przed sprawdzianem / pracą klasową powtórzenie materiału odbywać się będzie na dwa sposoby: 1. krótki wykład, obejmujący kluczowe zagadnienia, których znajomość obowiązuje i 2. powtórzenie ustne – pula zagadnień do opracowania w formie wypowiedzi (jak na maturze ustnej) i odpowiedzi na forum klasy.

Zadania domowe będą dobrowolne, ale każdy powinien wykonać jedno. Może wybrać, które.

W wypadku nieobecności ucznia na zajęciach, podczas których miał możliwość zaprezentować swą wiedzę we wskazanym zakresie (sprawdzian / wypracowanie / czytanie ze zrozumieniem / kartkówka / zaliczenie znajomości lektury) – uczeń otrzyma 0 i może się ze mną umówić na wygodny dla siebie termin, by zaliczyć ten materiał. W przypadku, jeśli się nie umówi w terminie dwóch tygodni od otrzymania 0 – ja wskażę termin.

Każdą ocenę można poprawić. 2 też. 3 też. 4 też. 5 też. 6 nie.

Ocenę klasyfikacyjną śródroczną, roczną i końcową ustala się na podstawie wszystkich ocen bieżących zgodnie z przypisaną im wagą:
ćwiczenie na lekcji – 1
referat – 2
praca domowa – 3
karta pracy – 4
aktywność – 5
kartkówka – 6
dłuższa wypowiedź, czytanie ze zrozumieniem – 7
znajomość lektury – 8
sprawdzian – 9
wypracowanie, praca klasowa -10

Przeliczanie % na oceny liczbowe (zgodnie ze statutem):
6: 99 % – 100%
5: 85% – 99%
4: 70% – 85%
3: 55% – 70%
2: 40% – 55%
1: poniżej 40%