Cele lekcji:
realizm a naturalizm – wskazujesz powiązania i różnice,
rozróżniasz te dwa style,
rozpoznajesz cechy realistyczne i naturalistyczne na obrazach,
wymieniasz malarzy realistycznych i naturalistycznych.
Realiści: Aleksander Gierymski: fragmenty komentarza kurator wystawy: prekursor realizmu i impresjonizmu „Święto trąbek” malarz a fotografia
Józef Chełmoński (Bociany, Babie lato),
Wojciech Kossak (Olszynka),
Leon Wyczółkowski, (Rybacy brodzący w wodzie)
Gustave Courbet: (Śpiąca prządka),
Jean-François Millet, Jean-Baptiste-Camille Corot.
(obrazy realistyczne – prezentacja)
Naturaliści:
Léon Augustin Lhermitte (Les Halles),
Gustave Guillaumet (Psy),
Jean-François Raffaëlli (Pijący absynt, Człowiek z dwoma bochenkami), Émile Friant (Pijacy),
Jules Bastien-Lepage (Portrait du grand-père de l’artiste),
Aleksander Gierymski (Powiśle – podr., s. 222)
Józef Chełmoński (Babie lato – podr.)
Ćwiczenie: Porównanie dzieła realistycznego i naturalistycznego o podobnej tematyce:
Wojciech Gerson, Cmentarz w górach (podr. s. 20)
i Emile Fiant, Ból (podr. s. 53)
* kompozycja i kolorystyka (zamknięta, otwarta; szeroka/wąska gama barwna, mocne/stonowane kolory, ciemne/jasne – gdzie?)
* odtworzenie elementów rzeczywistości (jakie elementy, jak dokładnie, jakie detale?)
** zachowania osób, gesty, zdarzenia (czy obraz jest statyczny czy dynamiczny? co na to wpływa?)
*** emocje, nastrój (gdzie „jest odbiorca”?)
Jaki jest cel zabiegów eksponujących brzydotę?
Porównajmy Les Halles z fragmentem filmu „Pachnidło” w reż. Toma Tykwera (od 04′).
Wypiszcie elementy obrazu/wykorzystane środki wyrazu świadczące o odejściu od reguł piękna.
Wypiszcie wszystkie antyestetyczne zabiegi reżysera.
Co przemawia do nas bardziej? Dlaczego?
Prezentacja – powtórka materiału
Współczesny kontekst:
fotorealizm Richarda Estesa: https://fineartmultiple.com/richard-estes-kentucky-fried-chicken/ (czy obecnie taka sztuka ma sens?)
World Press Photo: 2019, 2013, 2018, 2012, 2017 (dlaczego sztuka odchodzi czasami od kanonu piękna? jaki jest tego cel?)