- Argumentacja – film (pierwsze 5′) (z „Lalką” w tle)
- Funkcjonalne użycie tekstów – konkretne fakty z lektury, zinterpretowane adekwatnie do argumentacji
- Konteksty – film 6′ (z „Lalką” w tle)
Komentarz do zadania z wyszukiwaniem kontekstów (samotność)
Tekst do wyszukania argumentów i kontekstów (los, od str.4.) - Spójność i struktura – ocena pracy (od str. 17)
To ważne, by rozumieć, na czym polegają podstawowe różnice między rozprawką na egzaminie ósmoklasisty a wypowiedzią argumentacyjną na maturze (poziom podstawowy).
▪ Po pierwsze – do sformułowania stanowiska nie wystarczy prosta odpowiedź na pytanie o rozstrzygnięcie zawarte w temacie. Polecenia maturalne nie zawierają takich pytań, są raczej zaproszeniem do rozważenia jakiegoś problemu.
▪ Po drugie – w argumentacji zdający nie może posługiwać się tylko wiedzą o elementach fabuły przywołanych przez siebie utworów. Argumentowanie wymaga od niego umiejętności interpretacyjnych, odwoływania się do sensów tekstów, ich problematyki, często także umiejętności analitycznych.
▪ Po trzecie – argumentacja powinna pokazywać różne perspektywy i ujęcia problemu, także odnoszące się do wiedzy o kontekstach.


Matura ustna z „Przedwiośniem” w tle – pytanie niejawne od 2:34