bookmark_borderStan duchowy nowego pokolenia – publicystyka modernizmu

  • znasz różnice dotyczące tematyki poruszanej w publicystyce pozytywistycznej i młodopolskiej;
  • potrafisz wskazać: rolę, przyjmowaną przez autora, grupę odbiorców, tezę tekstu i argumentację;
  • rozumiesz podłoże i efekty konfliktu artystów z odbiorcami („filistrami”)

Podręcznik, s. 21-23; 39-45.

ćwiczenie: Bliżej mi do młodopolskiego artysty/ młodopolskiego filistra, ponieważ… (w uzasadnieniu odnieś się do treści wybranego artykułu: Nałkowskiego lub Górskiego i do wiedzy na temat epoki) – minimum 2 zdania.

ćwiczenie: 2/s.45 Czy poznane teksty potwierdzają opinię Hutnikiewicza nt. artystycznego charakteru publicystyki?

Konflikt artysty z filistrem w praktyce: poeci przeklęci – s. 48-54

znasz pojęcia: poeta przeklęty, turpizm; potrafisz wskazać środki językowe/stylistyczne w wierszu, wyjaśnić ich funkcję.

bookmark_borderFilozofia modernizmu

Gorzej nie będzie

podr. s. 13-14
Artur Schopenhauer – s. 33-34, minuta o cierpieniu
Fryderyk Nietsche – s. 35-36, 10′ film
Henri Bergson – s. 37-39. 15′ wyklad

Na poniedziałek: znasz nazwy, ramy czasowe i kluczowe wydarzenia epoki;
potrafisz rozpoznać 5 głównych stylów artystycznych (naturalizm, impresjonizm, ekspresjonizm, symbolizm) i wskazać ich cechy;
znasz nazwiska twórców związanych z modernizmem; znasz podstawy filozoficzne Młodej Polski, potrafisz rozpoznać kluczowe terminy, najważniejsze cytaty. /podstawa: podr. s. 8-22 oraz 30-38.

bookmark_borderRomantyzm – wprowadzenie

   ——————————Słownik języka polskiego PWN
romantyzm
1. «europejski prąd ideowy, literacki i artystyczny z początku XIX w., odwołujący się do idealizmu, natury, uczucia, wprowadzający motywy ludowe, elementy fantastyki oraz idee patriotyczne»
2. «postawa życiowa charakteryzująca się idealizmem, irracjonalizmem i nadmierną uczuciowością»
3. «nastrojowość i tajemniczość utworu, krajobrazu, chwili itp.»

Adam Mickiewicz

natura, folklor, groza, miłość romantyczna, indywidualizm, bunt, zrywy niepodległościowe, orientalizm, historyzm, spirytualizm, irracjonalizm, Sturm und Drang, mesjanizm, bohater romantyczny, bohater bajroniczny, bohater werteryczny,

same hasła
dokładniejsza
https://wordwall.net/pl/resource/6697814/polski/romantyzm-notatka

*** Bohater romantyczny na ekranie
stwórz zapowiedź filmu z poniższymi elementami. Przedstaw ją klasie.
Tytuł filmu
Imię głównego bohatera
Wygląd/cechy charakterystyczne
Ulubione miejsce/ przestrzeń, na której jest prezentowany
Zainteresowania
Doświadczenia życiowe
Kwestie uczuciowe
Główne wątki w filmie

*** Zdjęcie romantyka
Po obejrzeniu obrazów chodźmy na dwór i w 3-osobowych grupach zdjęcie-portret, nawiązujące do konwencji romantycznej.
Romantyczne obrazy:
Walenty Wańkowicz, Portret Adama Mickiewicza na Judahu skale
John Everett Millais Ofelia
Francesco Hayez, Pocałunek
Caspar David Friedrich, Dwaj mężczyźni kontemplujący księżyc
Caspar David Friedrich, Zachód słońca
Caspar David Friedrich, Wędrowiec nad morzem mgły

*** Wędrowiec pod lupą
Wyobraź sobie, że jesteś Wędrowcem nad morzem mgły (obraz Caspara Davida Friedricha, s. 199)…

a) odpowiedz na pytania zgodnie z tym, co wiesz o bohaterze romantycznym:
– Kim jesteś? – Dlaczego stoisz na szczycie? – Co czujesz?
– O czym myślisz? – Dlaczego jesteś sam? – Czego szukasz w górach?

b) Napisz kartkę z pamiętnika wędrowca, pamiętaj o opisie miejsca, opisie emocji…


bookmark_borderPowtórzenie baroku-oświecenia

Przykłady wierszy barokowych: Daniel Naborowski, Marność, Mikołaj Sęp Szarzyński, Sonet IV, Jan Andrzej Morsztyn, Do trupa
– jakie środku stylistyczne występują, jakie motywy barokowe zawierają

Przykłady tekstów oświeceniowych: Ignacy Krasicki, Świat zepsuty, Molier, Skąpiec, fragmenty publicystyki – jakie oświeceniowe idee zawierają

Sarmatyzm – czym był, na czym polegał, kto go chwalił i za co, kto ganił i za co; Jan Chryzostom Pasek, Pamiętniki, Wacław Potocki Nierządem Polska stoi, Ignacy Krasicki, Pijaństwo, Do króla

Ważne nazwiska:
barok: William Szekspir, Kartezjusz, Blaise Pascal, Mikołaj Sęp Szarzyński, Józef Baka, Daniel Naborowski, Jan Chryzostom Pasek, Wacław Potocki, Caravaggio, Rembrandt, Peter Paul Rubens, Jan Sebastian Bach, Antonio Vivaldi.

oświecenie: Molier, John Locke, Monteskiusz, Wolter, David Hume, Jan-Jakub Russeau, Immanuel Kant, James Mill, Ignacy Krasicki, Stanisław August Poniatowski, Wojciech Bogusławski, Stanisław Staszic, Hugo Kołłątaj

Ważne pojęcia:
barok: racjonalizm, koncept, toposy: vanitas, memento mori, teatrum mundi, życie snem, antyteza, oksymoron, paralelizm składniowy, peryfraza, gradacja, parafraza, elipsa, metafizyka, sacrum, profanum,

oświecenie: klasycyzm, rokoko, sentymentalizm, tabula rasa, sapere aude, empiryzm, utylitaryzm, trójpodział władzy, deizm, topos ojczyzny-tonącego okrętu.

bookmark_borderOświecenie

Wiesz, czym jest oświecenie, kiedy było i znasz inne nazwy związane z epoką; T-T-T
Znasz prądy myślowe i ludzie oświecenia.

Oświecenie w Polsce w 3’20s

Zadanie domowe: spisz tekst i wyjaśnij minimum 10 odniesień w tekście do filozofii, dzieł, życiorysu Kanta: Bartłomiej Kot, Piosenka filozoficzna – Kant

Zagadnienia do powtórzenia przed sprawdzianem (do opracowania w formie wypowiedzi ustnych 5′-10′; z wykorzystaniem jedynie własnoręcznie zrobionych notatek):

  • Czy człowiek decyduje o własnym losie? Omów zagadnienie na podstawie Makbeta Williama Szekspira. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Obraz obyczajów społecznych w XVIII wieku. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Relacje rodzinne w krzywym zwierciadle komedii. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.
  • Konflikt pokoleń jako motyw literacki. Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera oraz Romea i Julii Szekspira.
  • Obowiązki dziecka – dziedzica w literaturze. Omów zagadnienie na podstawie wybranych dramatów.
  • Patriotyzm i obowiązek wobec ojczyzny. Omów na podstawie Hymnu do miłości ojczyzny Krasickiego i dowolnie wybranego innego tekstu.
  • Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? Omów zagadnienie na podstawie Skąpca Moliera
  • Wady ludzkie w krzywym zwierciadle satyry. Omów zagadnienie na podstawie znanej Ci satyry Ignacego Krasickiego. W swojej odpowiedzi uwzględnij również wybrany kontekst.

PROKRASTYNACJA? Encyklopedia muzyki elektronicznej
Złote płyty – wizytówka Ziemi wysłana z sondami Voyager

bookmark_border„Ojciec Goriot” i inne powieści realistyczne XIX wieku – sprawdzian

Ew. poprawa oceny ze znajomości treści (kartkówka):
Wybierz jedną z postaci drugoplanowych i wykaż, że jest to bohater powieści realistycznej (bohater realistyczny). Wskaż cechy typowe dla bohatera realistycznego, skomentuj w odniesieniu do wybranej postaci i przedstaw zaznaczony fragment tekstu, ilustrujący wskazaną cechę (zaznaczony w książce; nie przepisany ani skopiowany) <- poprawa o jedną ocenę (lub dwie przy omówieniu dwóch bohaterów).
Przedstawiając pracę, bądź gotów odpowiedzieć na pytania z treści (jeśli chcesz poprawić o więcej ocen).

Powtórzenie przed sprawdzianem (30.09):
Przygotuj na 25.09 odpowiedzi ustne (od 5′ do 10′; forma rozprawki: wstęp-rozwinięcie-zakończenie; odniesienie do konkretów w treści lektur) na podane tematy:

  • Motyw cierpienia niezawinionego. Omów zagadnienie na podstawie Ojca Goriot Honoriusza Balzaka i znanych Ci fragmentów Księgi Hioba.
  • Czy dobra materialne czynią człowieka szczęśliwym? Omów zagadnienie na podstawie Ojca Goriot Honoriusza Balzaka i Skąpca Moliera.
  • Przyczyny nieporozumień między rodzicami a dziećmi. Omów zagadnienie na podstawie Ojca Goriot Honoriusza Balzaka i Skąpca Moliera.
  • Jaką rolę w relacjach międzyludzkich odgrywają majątek i pochodzenie? Omów zagadnienie na podstawie Ojca Goriot Honoriusza Balzaka i Lalki Bolesława Prusa.
  • Jakie cechy charakteru ułatwiają człowiekowi osiągnięcie celu? Omów zagadnienie na podstawie Ojca Goriot Honoriusza Balzaka i Lalki Bolesława Prusa.
  • Miasto – przestrzeń przyjazna czy wroga człowiekowi? Omów zagadnienie na podstawie Ojca Goriot Honoriusza Balzaka i Lalki Bolesława Prusa lub Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego.
  • Ile człowiek jest gotów poświęcić dla innych? Omów zagadnienie na podstawie Ojca Goriot Honoriusza Balzaka oraz Zbrodni i kary Fiodora Dostojewskiego.

Sprawdzian – w podręczniku warto zajrzeć na strony: 23-25, 50-53, 136-137, 196 do końca.

Zagadnienia:

Powieść – cechy charakterystyczne gatunku, powieść tendencyjna, dojrzałego realizmu, naturalistyczna (str. 136-137)
pojęcia: fabuła, wątek, narracja, kreacja przestrzeni, bohaterów, retrospekcja, motto, prolog, epilog.
Inne gatunki popularne w pozytywizmie.

Realizm i naturalizm – wyznaczniki stylu (w literaturze i w malarstwie) – tu też środki wyrazu, środki językowe i ich funkcje.

Pozytywizm – główne wydarzenia na świecie (mające odbicie w powieściach), główne założenia ideologiczne (ich odzwierciedlenie w powieści).

Sposoby przedstawiania w pozytywizmie: miasta, edukacji, miłości, relacji międzyludzkich – z konkretnymi odniesieniami do powieści.

„Lalka” Bolesława Prusa – problematyka, główne wątki, postacie, wydarzenia.
„Zbrodnia i kara” Fiodora Dostojewskiego – problematyka, główne wątki, postacie, wydarzenia.
„Ojciec Goriot” Honoriusza Balzaka – problematyka, główne wątki, postacie, wydarzenia.