Renesans – filozofia

W dzisiejszej lekcji pojawi się termin „Utopia”. Jestem przekonana, że znacie go, a przede wszystkim, że znacie literackie i filmowe antyutopie. Bardzo lubię tę tematykę. Może znacie coś wartego polecenia?

Nie ma zadania obowiązkowego, za to na lekcji w piątek (klasa BT 11:15, klasa AT 12:30) może być kartkówka lub odpytanie z 3 ostatnich lekcji (3 lekcje z Renesansu…).

Zadanie dodatkowe (na plusa lub ocenę): poleć mi (przez czat na Microsoft Teams) wartą uwagi antyutopię (książka, film, serial, gra). Uzasadnij, dlaczego warto się nią zainteresować, co Ci się w niej spodobało.
(Nie kopiuj wypowiedzi z Internetu, interesuje mnie wyłącznie Twoja opinia).
Moje dwie ukochane antyutopie to „Nowy wspaniały świat” Huxleya (od szkoły średniej jestem przekonana, że do tego zmierza nasza cywilizacja i czuję, że to źle, ale pozostaje mi zawsze wątpliwość: czy na pewno źle?) i „Rok 1984” Orwella (niewiele książek tak mnie trzymało w napięciu, ostatnie kartki przewracałam kompulsywnie, szukając wzrokiem jednej cyfry).

Dodatkowe materiały:
– e-podręczniki: ad fontes! (czyli Renesans w pigułce), Nowy człowiek (czyli cały wstęp do Renesansu), Morus czy Machiavelli (powtórka z podstawówki),
– Do posłuchania przy sprzątaniu – cały tekst „Księcia” Machiavellego,
– Utwór Gintrowskiego – Machavelli.