Prezentacja Anny Mazur – dla dociekliwych i nieobecnych na lekcji.
Cele lekcji:
- poznaję polską poezję romantyczną – wiersze Słowackiego i Norwida,
- znajduję obrazy poetyckie w wierszach,
- znam i potrafię znaleźć nowy środek stylistyczny – peryfrazę,
- rozumiem, czym jest parafraza,
- odnajduję znane środki stylistyczne i potrafięwskazać ich funkcje,
- pamiętam główne fakty z życia trzech wieszczy, umiem rozpoznać, o którego chodzi (Adam Mickiewicz, Juliusz Słowacki, Cyprian Kamil Norwid).
„Chodzi mi o to, aby język giętki
Powiedział wszystko, co pomyśli głowa:
A czasem był jak piorun jasny, prędki,
A czasem smutny jako pieśń stepowa,
A czasem jako skarga nimfy miętki,
A czasem piękny jak aniołów mowa…”
/Słowacki, fragm. poematu „Beniowski”/
Kontekst – współcześnie o przywiązaniu do Polski: