Porownaj zakończenie powieści z zakończeniem adaptacji filmowej w malarskiej animacji z 2024r. Jak rozumiesz decyzje rezyserki?:



Śmierć Boryny:


materiały do wykorzystania na lekcjach i w trakcie zarazy
Porownaj zakończenie powieści z zakończeniem adaptacji filmowej w malarskiej animacji z 2024r. Jak rozumiesz decyzje rezyserki?:
Śmierć Boryny:
Wolne lektury – cały tekst utworu
Kordian 2022 reż. Zbigniew Lesień na VOD (od końca i z nieuzasadnionym roztrzygnięciem)
Kordian 1994 reż. Jan Englert na yt
O „Kordianie” na deskach teatru
Stworzeni:
Generał Jan Stefan Krukowiecki, Joachim Lelewel, Grzegorz Józef Chłopicki, Jan Zygmunt Skrzynecki, Książe Adam Jerzy Czartoryski, Julian Ursyn Niemcewicz. (10′ o przygotowaniu z cytatami – od 4:45)
Przygotowanie do obejrzenia filmu „Chłopi” w reż. Doroty Kobieli i Hugh Welchmana
https://niezlasztuka.net/o-sztuce/film-chlopi-i-malarskie-inspiracje/
Temat: Czas mityczny w epopei chłopskiej Reymonta
TREŚĆ
Prezentacja scalająca wszystkie zagadnienia – do samodzielnej pracy
(społeczeństwo i rodzina: slajd 13 i następne)
Chłopi – Boryna
Grecka tragedia – prezentacja
Proszę o prace na papierze w linie, a4, z marginesami z lewej i prawej strony! (2 marginesy na każdej stronie)
– W pracy odwołaj się do:
• lektury obowiązkowej – wybranej spośród lektur licealnych (polecam „Dziady cz. III”,
• innego utworu literackiego – może to być również utwór poetycki,
• wybranych kontekstów
Biblia, w tym fragmenty Księgi Rodzaju, Księgi Hioba, Księgi Koheleta, Księgi Psalmów, Apokalipsy św. Jana
Jan Parandowski, Mitologia, cz. I Grecja;
Homer, Iliada; Odyseja; Sofokles, Antygona
Pieśń o Rolandzie; Kwiatki świętego Franciszka z Asyżu;
Jan Kochanowski, Odprawa posłów greckich;
William Szekspir, Romeo i Julia; Makbet, Hamlet;
Molier, Skąpiec;
Adam Mickiewicz, wybrane ballady, w tym Romantyczność; Dziady cz. III, Dziady cz. II, Pan Tadeusz;
Henryk Sienkiewicz, Potop;
+ Aleksander Fredro, Zemsta;
+ Juliusz Słowacki, Balladyna.
Utrwalenie informacji – youtube 7′, z przymrużeniem oka 12′, przyjemnie 15′
„Dziady” cz.III obfitują w sceny wizyjne. Określcie temat (o czym jest, co się tu dzieje?) oraz funkcję w dramacie (po co jest ta scena? co zmienia? jakie ma następstwa?) wskazanej sceny. Wybierzcie dwa najważniejsze (najciekawsze? najlepsze?) fragmenty. Odczytajcie na forum.
Mala Improwizacja (sc. I od słow Konrada: „Pieśń ma była już w grobie…”)
Wielka Improwizacja (sc. II) quiz
Widzenie Ewy (sc. IV)
Widzenie Księdza Piotra (sc. V)
Sen Senatora (sc. VI)
„Nasz naród jak lawa,
Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,
Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi;
Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi.”
„Jako zwierzęta i drzewa północy, Pełni czerstwości i zdrowia, i mocy.
Lecz twarz każdego jest jak ich kraina, Pusta, otwarta i dzika równina.”
Ustęp na Wolnych Lekturach
Które cechy Rosjan opisane przez Mickiewicza są podobne do tych, które przypisał im Maleńczuk w utworze „Sługi za szlugi„? Czy te cechy są zbieżne ze stereotypem Rosjanina? Uzasadnij.
Wskazówki przy wprowadzaniu kontekstu do wypracowania:
• kontekst musi być bezpośrednio związany z analizowanym utworem lub problemem
zawartym w temacie wypracowania
• kontekst nie może polegać jedynie na „pochwaleniu się swoją wiedzą czy erudycją”, nie
mogą to też być informacje luźno związane z omawianym utworem lub zagadnieniem, ale
mają służyć pogłębieniu sensu analizowanego dzieła lub problemu
• wprowadzenie kontekstu nie wymaga tworzenia nowego akapitu, czasem wystarczy
jednozdaniowa informacja – ważne, żeby okazała się funkcjonalna.