Środki retoryczne – slajd 9, podręcznik, s. 287-288:
- pytanie retoryczne,
- wykrzyknienie,
- powtórzenie wyrazowe i składniowe (powtórzenie sposobu zbudowania zdania),
- wyliczenie,
- słownictwo nacechowane emocjonalnie,
- stopień wyższy i najwyższy przymiotników i przysłówków,
- partykuły wzmacniające przekaz,
- nazwy ogólnie uznawanych wartości i antywartości.
ćwiczenia:
Wybierz temat i napisz do niego tezę w zeszycie:
- Na spotkaniu Rady Miejskiej z młodzieżą przekonaj zebranych, że warto współpracować dla dobra miasta niezależnie od przynależności partyjnej.
- Przekonaj uczniów Twojej szkoły, że podążanie za modą w ubiorze może być szkodliwe.
- Przekonaj twórców listy lektur obowiązkowych w szkole średniej, by zawarli na niej powieści fantastyczne.
- Przekonaj swoich kolegów z klasy, że umiejętności nabywane w szkole mogą się przydać w życiu.
O czym trzeba pamiętać?
- zwrot do słuchaczy (powtórzenie go kilkukrotnie, najlepiej, żeby był w każdym akapicie – w ten sposób też nie zapomnisz, co piszesz),
- tryb rozkazujący, używanie 1 os. l. mn.,
- argumentowanie z podawaniem przykładów – najlepiej każdy argument zapisz w nowym akapicie i bez słowa „argument”,
- urozmaicenie tekstu cytatem (że taka oczytana jesteś), przysłowiem (bo to mądrość narodu…),
- wnioski i podziękowanie / apel w zakończeniu (bo jak na koniec powiesz, co robić, to zwiększasz prawdopodobieństwo, że ktoś posłucha).
Podsumowanie przemówień – sprawy praktyczne:
- Zawsze zwracamy się do adresata wielkimi literami do adresata:
Szanowni Państwo, Drodzy Koledzy i Koleżanki, Najwyższy Sądzie, ew. Szanowni Twórcy listy lektur obowiązkowych; - W treści przemówienia dalej zwracamy się do adresata;
- Nie zmieniamy nagle formy:
Szanowna Pani Aniu, piszę z pytaniem, kiedy mi sprawdzisz pracę, Szanowni Państwo, przychodzę do Was ze sprawą… - Piszemy akapity – każdy akapit jest oddzielną częścią, nowy akapit = nowa treść.
Od czego zacząć? Everyday Hero:
https://youtu.be/MNdmXNDQWQ8?t=55 – od czego zacząć?
Jak mówić, żeby nas słuchano – Jerzy Bralczyk:
https://youtu.be/TG4ZAGnlPOY?t=529 sztuczność a naturalność (3′)
https://youtu.be/TG4ZAGnlPOY?t=1108 – mechanizmy zjednywania (2,5′)
https://youtu.be/TG4ZAGnlPOY?t=1368 – kontakt
https://youtu.be/TG4ZAGnlPOY?t=1851 – wiarygodność (3′)
https://youtu.be/TG4ZAGnlPOY?t=2107 – oswajanie wad (2′)
https://youtu.be/TG4ZAGnlPOY?t=2459 – tempo mówienia
https://youtu.be/TG4ZAGnlPOY?t=2730 – intonacja