bookmark_borderBiblia – podsumowanie

Szybki quiz

Powtórz sobie znaczenie poniższych słów, wyrażeń, zwrotów:
vanitas, nihil novi sub sole, dies irae, biblion, genezis, exodus,
teodycea, teofania, teologia, apokalipsa, ewangelia, kanon, apokryf,

parabola = przypowieść, psalm, pieśń, lamentacja, erotyk, poemat liryczny, paralelizm składniowy, paralelizm znaczeniowy, antyteza, inwersja, symbol, alegoria, hiperbola, paradoks,

wulgata, septuaginta, biblizmy (tu zapamiętaj ich kilka)

księgi: sapiencjalne= mądrościowe= dydaktyczne; prorockie, historyczne

5-minutowe podsumowania:
kanon i powstanie Biblii
historia w Biblii
gatunki w Biblii

bookmark_borderLos jednostek wybitnych

Cele lekcji:
– potrafisz wskazać różnice w losie, życiorysie 4 wieszczów romantyzmu;
– formułujesz własną refleksję na temat losu jednostek wybitnych;
– znasz tytuły 3 wierszy Norwida poruszających tę tematykę;
– wskazujesz refleksję Norwida, poddajesz ją krytycznej ocenie;
– znajdujesz typowe środki artystyczne Norwida: pauzy, przemilczenia, niedopowiedzenia; rozstrzelenia, podkreślenia wyrazów; neologizmy, zabawy etymologicznymi znaczeniami; potocyzmy, kolokwializmy; metafory, alegorie, symbole.

Bema pamięci żałobny – rapsod – analiza i interpretacja

  • znasz pojęcia kluczowe dla interpretacji,
  • rozpoznajesz zabiegi wprowadzające patos,
  • zauważasz trzy plany czasowe utworu i środki, jakimi zostały wprowadzone.

bookmark_borderOd ogółu do szczegółu – treść i zakres wyrazu

Cele lekcji:
– posługujesz się pojęciami z tematu;
– rozumiesz zależność między treścią a zakresem znaczeniowym wyrazu;
– poruszasz się po terminach kluczowych dla romantyzmu;
– wiesz, czym zajmuje się semantyka i etymologia;
– potrafisz spojrzeć na język z historycznej perspektywy;

szybki quiz

Pochodzenie nazwisk – Polimaty
Pochodzenie imion – Polimaty

Zadanie: Literatura – to wyraz o ubogiej treści, wskaż 5 wyrazów o węższym zakresie, bogatszej treści – kto pierwszy ten lepszy!

Zadanie: Zapisz po jednym wyrazie/wyrażeniu o węższym i szerszym zakresie znaczeniowym dla słów: poeta, miłość, bohater literacki, powieść.
Wybierz jedną trójkę i stwórz ich definicje słownikowe.

bookmark_borderJaki piękny koniec świata!

Cele lekcji:
– wyjaśniasz pojęcie paruzja, sąd ostateczny;
– tłumaczysz optymizm Apokalipsy św. Jana;
– poznajesz i omawiasz konteksty literackie – inne utwory wykorzystujące i przetwarzające motywy z Objawienia św. Jana.

Symbole z Apokalipsy: księga, pieczęć, Baranek, Smok, Bestia, Niewiasta, Czterej Jeźdźcy, kolory: czerwień, czerń, biel; liczby: 3, 4, 6, 7, 12; Babilon, Nowe Jeruzalem.

kontekst:
film najeżony symbolami: „Siódma pieczęć” Bergmana (fragment)
zdjęcie końca świata: 14.12.1981
wiersz Herberta, piosenka Gintrowskiego: U wrót doliny
tekst, piosenka Kaczmarskiego: Dzień gniewu, wykonanie na 15. str: tu
Apokaliptyczna wizja sądu jako motyw literacki: wypowiedź maturalna
Hans Memling, Sąd ostateczny (tryptyk)

bookmark_borderDiagnoza narodu Juliusza Słowackiego

Jaką diagnozę społeczeństwa polskiego stawia Słowacki?

  1. „Grób Agamemnona”, zwłaszcza strofa XVI (str. 234) – zinterpretuj, odnieś do konkretnych grup społecznych;
  2. Kreacja Rozy i Lilli (wskaż odpowiednie fragmenty dramatu, zinterpretuj);
  3. tekst teoretycznoliteracki w zad.9, str. 266;
  4. Charakter i zachowania Lechitów i Wenedów (wskaż fragmenty, zinterpretuj);
  5. Tekst załączony do „Lilli Wenedy” Do autora Irydiona. LIST II zacytuj też ostatnie słowa dramatu; zinterpretuj)

6. Czy diagnoza jest spójna czy sprzeczna z tym, co w III części Dziadów zawarł Adam Mickiewicz? (wskaż fragment z Dziadów, skomentuj).

bookmark_borderJak ogarnąć koniec świata?

Cele:
– znam znaczenie i potrafię użyć słów: Apokalipsa, apokalipsa, eschatologia, paruzja, profetyczny, gematria, egzegeza;
– znajduję elementy symboliczne w tekście;
– rozumiem zasadę i kontekst do odczytywania znaczeń symboli w Apokalipsie świętego Jana;
– wskazuję cechy stylu Apokalipsy (i stylu biblijnego).

Lekcja z ZPE: symbole
Lekcja z ZPE: koniec i początek

Czterej jeźdźcy z „Dobrego Omenu” (klip muz.)
Czterej jeźdźcy (Dobry Omen, Supernaturals, Dexter)
Streszczenie Apokalipsy św. Jana
Podsumowanie (7′)

bookmark_borderFrazeologizmy (biblizmy) i Ewangelia (przypowieści)

Cele lekcji:
– znam i potrafię się posłużyć wybranymi biblizmami;
– rozumiem, czym jest przypowieść i umiem wskazać cechy tego gatunku i rozpoznać go;
– znam najważniejsze (pod względem wpływu na kulturę) fakty z Ewangelii.

Zadanie: Co oznacza dany frazeologizm?
Skąd pochodzi (opowiedz historię).

Lista najpopularniejszych biblizmów: Alfa i Omega; Arka Noego; Arka przymierza; Być kozłem ofiarnym; Chodzić od Annasza do Kajfasza; Ciemności egipskie; Czasy przedpotopowe; Droga krzyżowa; Dźwigać swój krzyż; Hiobowe wieści; Kainowe znamię; Kamień więgielny; Manna z nieba; Niebieski ptak; Niewierny Tomasz; Oddać za miskę soczewicy; Plagi egipskie; Judaszowy pocałunek; Przenieść się na łono Abrahama; Rzeź niewiniątek; Rzucać perły przed wieprze; Salomonowy wyrok; Sądny dzień; Sodoma i Gomora; Syn marnotrawny; Trąba jerychońska; Trzydzieści srebrników, srebrniki; Umywać od czegoś ręce; Wdowi grosz; Wiek chrystusowy; Wieża Babel; Zakazany owoc; Zamienić się w słup soli; Ziemia obiecana.

klik!

Przypowieści – podsumowanie BibleProject Polski

ZPE: Jak można (nie)zrozumieć Jezusa – o cechach przypowieści ćwiczenia
ZPE: Przypowieści ewangeliczne – nazwa, słownik (prace teoretycznoliterackie)

bookmark_borderCzłowiek wobec Boga – relacje w psalmach

Cele: klik!
– wyjaśniasz słowo psalm, psałterz;
– znasz rodzaje psalmów i potrafisz rozpoznać (zaklasyfikować) psalm – znasz podstawową i rozbudowaną klasyfikację;
– potrafisz wymienić kilku autorów i kilku tłumaczy psalmów;
– analizujesz budowę utworów poetyckich (wers, strofa, środki stylistyczne w tym: paralelizm składniowy, powtórzenia) i wskazujesz ich funkcjonalność;
– dostrzegasz, opisujesz i analizujesz obrazy poetyckie w psalmach.

150 razy o Stwórcy czyli obraz Boga (lekcja z ZPE)
Ps 5, Ps 14, Ps 6

Agnieszka Osiecka, Chwalmy Pana (wykonanie Anny Szałapak)- znajdź i opisz, jakich środków użyła autorka, by upodobnić swój tekst do psalmu; dla dociekliwych: interpretacja

Słuchanie/czytanie ze zrozumieniem: uniwersalizm, tłumaczenia